Monday, 26 October 2015

တန္ဖိုးသိမွတန္ဖိုးရွိမယ္

တန္ဖိုး ဆိုတာ စကားလံုးေလးႏႇစ္လံုးထဲပါ။ ဒါေပမဲ့ က်ယ္၀န္းတဲ့ အဓိပၸာယ္ကိုေဆာင္ေနပါတယ္။ တန္ဖိုးဆိုတဲ့စကားကို လူတိုင္းေျပာ ဆိုသတ္မႇတ္ေနၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ အမ်ားဆံုးသတ္မႇတ္ၾကတဲ့ တန္ဖိုးကေတာ့ ျမင္ေတြ႕ေနရတဲ့ပစၥည္းေတြရဲ႕တန္ဖိုးပဲျဖစ္ေနပါတယ္။ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္ကေတာ့ 'မျမင္ရတဲ့တန္ဖိုး' ပါပဲ။ အဲဒါ ကေတာ့ လူတိုင္းရဲ႕ရင္မႇာရႇိသင့္ရႇိထိုက္တဲ့တန္ဖိုးပါ။ ပစၥည္းတစ္ခုရဲ႕ တန္ဖိုးကိုသတ္မႇတ္လို ့လြယ္ကူေပမဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕တန္ဖိုးကိုေတာ့ သတ္မႇတ္ ၾကည့္ဖို ့ခဲယဥ္းပါတယ္။ ပစၥည္းတစ္ခုရဲ႕တန္ဖိုးကိုသတ္မႇတ္တဲ့အခါမႇာ အရည္အေသြး ( Quality ) ကိုစံထားၿပီးသတ္မႇတ္ၾကရတာပါ။ ဒီလိုပါပဲ လူ တစ္ေယာက္ရဲ႕တန္ဖိုးကိုသတ္မႇတ္တဲ့အခါ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရရင္ အဲဒီလူရဲ႕ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေျပာဆိုမႈ၊ စိတ္အားထက္သန္မႈ၊ ႐ိုးသား ေျဖာင့္မတ္မႈ၊ အသိၪာဏ္ထက္ျမက္မႈ၊ ရဲ၀ံ့စြန္ ့စားမႈ၊ အရည္အခ်င္းကို ျပသႏိုင္မႈ၊ ျပတ္သားမႈ၊ မိမိကိုယ္ကိုပင္မိမိထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈ၊ ယံုၾကည္ခ်က္အျပည့္ရႇိမႈ၊ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕မႈေတြနဲ ့ေဖာ္ေရြမႈအစရႇိတဲ့ အေပၚ မူတည္သတ္မႇတ္ၾကပါတယ္။
အခုေျပာေနတဲ့ 'တန္ဖိုး' စကားလံုးေလးကို အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားမႇာက "Value" နဲ ့ "Cost" ဆိုၿပီးရႇိၾကပါတယ္။ "Value" ဆိုတာက မြန္ျမတ္တဲ့အဖိုးထိုက္တန္မႈကိုေဖာ္ျပၿပီး "Cost" ဆိုတဲ့စကား ဟာ ပစၥည္းတစ္ခုအတြက္ေပးရတဲ့အဖိုးစားနားကိုဆိုလိုတာပါ။ အဲဒီ "Value" နဲ ့ပတ္သက္လို ့ သင္တန္းတစ္ခုမႇာ ဥပမာေတြေပးၿပီး သင္တန္းသူ၊ သင္တန္းသားေတြနဲ ့ေဆြးေႏြးေျပာၾကားပံုေတြကို အမႇတ္ ရမိလိုက္တာေၾကာင့္ စာဖတ္သူေတြအတြက္ တန္ဖိုး ( Value ) ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေလးကိုေရးသားလိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။

ဘယ္ေလာက္တန္လဲ

၂၀၀၅ ခုႏႇစ္ကစၿပီး သင္တန္းေတြတစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဖြင့္လႇစ္ လာခဲ့တာ အခု ၂၀၁၂ ခုႏႇစ္ဆိုရင္ သက္တမ္းခုနစ္ႏႇစ္ရႇိခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီခုနစ္ႏႇစ္ရဲ႕အေတြ႕အႀကံဳေတြမႇာ ေတြ႕ခဲ့၊ ျမင္ခဲ့၊ သိခဲ့ရတဲ့အေၾကာင္း ေတြကိုေျပာျပခ်င္တာပါ။ အထူးသျဖင့္ လုပ္ငန္း ခြင္တစ္ခုကို၀င္လာမယ့္သူေတြ၊ Freshman ၊ Fresher ေတြ၊ အေတြ႕ အႀကံဳမရႇိေသးတဲ့လူေတြနဲ ့ စတင္ဆက္ဆံေျပာဆိုခဲ့ရတာပါ။ သူတို ့ ေလးေတြမႇာ ဘာရႇိသလဲလို ့စမ္းစစ္မိလိုက္ပါတယ္။
လူငယ္ေတြမႇာ အစြမ္းအစ (Talent ) ၊ အလားအလာ ( Potential ) ေတြ၊ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ ( Capability ) စတဲ့စြမ္းရည္ေတြ ရႇိၾကပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ အတတ္ပညာ ( Technician ) ေတြရႇိၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုရႇိတာေတြဟာ သူတုိ ့ရဲ႕တန္ဖိုး ( Value ) လို ့ မခန္ ့မႇန္းတတ္ၾကပါဘူး။ ဥပမာဆိုပါေတာ့ သင္တန္းတစ္ခုမႇာ လူငယ္ တစ္ေယာက္ကိုေမးၾကည့္လိုက္ပါတယ္။ ဒါဟာဘာလဲဆို ေတာ့ ေဘာပင္တစ္ေခ်ာင္း၊ Handset တစ္ခု၊ ေရသန္ ့တစ္ဘူး၊ LCD ၊ ပ႐ိုဂ်က္တာနဲ ့ ကားတစ္စီး စတဲ့တန္ဖိုးေတြကို က်ပ္သိန္းဂဏန္းထိ ခန္ ့မႇန္းတန္ဖိုး ( Estimate ) ကို ေျပာဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ သူတို့တစ္ေတြလက္ခံလိုက္တဲ့တန္ဖိုး ( Perceived Value ) လို့ သတ္မႇတ္လို ့ရပါတယ္။ အဲဒီလူငယ္ကိုေမးလိုက္တဲ့စကားတစ္ခြန္း ေၾကာင့္ ပါးစပ္အေဟာင္းသားျဖစ္ေနပံုကို အမႇတ္ရလိုက္မိပါတယ္။ အဲဒီအေမးစကားကေတာ့ ''မင္းေကာ ဘယ္ေလာက္တန္သလဲ'' ဆိုတာပါပဲ။
ေနာက္သင္တန္းတစ္ခုမႇာပါ။ တစ္ခါတေလ သင္တန္းသား တစ္ေယာက္ကို ''မင္းေရာင္းတဲ့ေကာ္ဖီမစ္တစ္ထုပ္ဟာ ဘယ္ေလာက္ ရႇိမလဲ။ တစ္ကာတြန္းဆိုရင္ ဘယ္ေလာက္တန္မလဲ။ ဆယ္ကာတြန္း ၀ယ္ရင္ ဘယ္ေလာက္ေပးရမလဲလို ့ေမးလိုက္ေတာ့ သူကေျပာျပ ပါတယ္။ ဒါနဲ ့ဆက္ၿပီးေတာ့ မင္းေကာ ဘယ္ေလာက္တန္သလဲ'' လို ့ ေမးလိုက္ေတာ့ သူကရယ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ သင္တန္းသူတစ္ ေယာက္ကို ''သမီးကိုေရာင္းရင္ေကာ...'' ဆိုၿပီး ေမးလိုက္ေတာ့ သူကစိတ္ဆိုးသြားတယ္။ ရယ္တာေတြ၊ စိတ္ဆိုးတာေတြကိုၾကည့္ ခ်င္လို ့ေမးတာမဟုတ္ပါဘူး။ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲဆိုေတာ့ 'ကိုယ့္ရဲ႕တန္ဖိုး (Value) ' ကို သိႏိုင္ဖို ့ပါပဲ။

Value မရႇိတဲ႕ အေရာင္းသမားမျဖစ္ေစနဲ ့

ေနာက္တစ္ခုေျပာခ်င္ပါတယ္။ တစ္ခါတေလမႇာ ေရာင္းခ် လိုက္တဲ့ပစၥည္းဟာ တန္ဖိုးရႇိေနေပမဲ့ ေရာင္းတဲ့သူက တန္ဖိုးမရႇိျဖစ္ေန တာမ်ဳိးေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီလူမႇာ တန္ဖိုး ( Value ) မရႇိတဲ့အခ်ိန္မ်ဳိးမႇာ ပစၥည္းဟာ ေရာင္းမထြက္တာလည္းရႇိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အဲဒီလူဟာ မ႐ိုးသားဘူး။ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕မႈမရႇိဘူး။ ေကာက္က်စ္ စဥ္းလဲတဲ့အခါ အဲဒီအေရာင္းသမားဟာ တန္ဖိုး ( Value ) လံုး၀ မရႇိဘူးေပါ့။ အဲဒီအတြက္ သူဟာ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ့ ပစၥည္းကိုေရာင္းေရာင္း အဆင္မေျပတာမ်ဳိး၊ ေရာင္းမထြက္တဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးေတြမႇာ သူေရာင္းတဲ့ Product ေတြ၊ သူေပးတဲ့ Service ေတြအေပၚ၊ ဒါမႇမဟုတ္ ကုမၸဏီကိုအၿမဲတမ္းအျပစ္တင္ေလ့ရႇိပါ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ သူဟာ "The Bad carpenter always blame his tools" ဆိုတဲ့စကားလို အသံုးမက်တဲ့လက္သမားတစ္ေယာက္ဟာ သူသံုးေနက် လႊတို ့၊ တူ၊ သံတို ့ကို အၿမဲတမ္းမေကာင္းဘူးလို ့ အျပစ္ တင္ေလ့ရႇိပါတယ္။ တစ္ခုေျပာခ်င္ပါတယ္။ သံကို တူနဲ ့႐ိုက္လို ့ သံ ေကြးသြားတာကို သံေခ်ာင္းမေကာင္းဘူးလို ့အျပစ္တင္မယ့္အစား သံကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္း၀င္ေအာင္႐ိုက္ႏိုင္ဖို ့ဟာ အဲဒီ လက္သမားရဲ႕အရည္အခ်င္းတစ္ရပ္ပါပဲလို ့ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီလိုပါပဲ ဒီလိုလူမ်ဳိးဟာ သူလုပ္ေနတဲ့ကုမၸဏီ၊ သူ့ရဲ႕ Product ေတြကို အၿမဲအျပစ္တင္ေလ့ရႇိမႇာေပါ့။
မျမင္ရတဲ႕တန္ဖိုးဆိုတာ
ေနာက္တစ္ခ်က္တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ လူေတြဟာ တစ္ခါ တေလမႇာ ကိုယ္ထုတ္လုပ္တဲ့ပစၥည္း၊ ကိုယ္ကိုင္ေနက်ပစၥည္း၊ အကုန္ ေျပာရရင္ အက်ႌအ၀တ္အစား၊ နာရီကအစ၊ လက္စြပ္၊ ဆြဲႀကိဳးေတြကို ဘယ္လိုသတ္မႇတ္ၿပီး၀တ္ဆင္ေနၾကသလဲဆိုရင္ ျပင္ပေလာကမႇာ လူ တစ္ေယာက္ဟာ ဘယ္လိုတံဆိပ္၊ ဘယ္လို Branded နာရီေတြ၊ ဘယ္ ေမာ္ဒယ္ကားေတြ၊ မ်က္မႇန္ေတြ၊ ကြန္ပ်ဴတာနဲ ့ Lap Top ေတြကိုသံုးႏိုင္မႇ အဆင့္ျမင့္မယ္လို ့ထင္ေနၾကတာ။ တန္ဖိုးျမင့္တဲ့လူလို ့ထင္ၾက တာပါ။ ကဲ... ဒါေတြကိုဖယ္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မႇာ အဲဒီလူရဲ႕တန္ဖိုး ( Value ) ဟာ ဘာလဲဆိုတာသိရမယ္ေလ။ အဲဒီလိုဖယ္လိုက္ၿပီးတဲ့ ေနာက္ အဲဒီလူနဲ ့ေျပာဆိုဆက္ဆံၾကည့္ေတာ့မႇ ဒီလူရဲ႕တန္ဖိုး ( Value ) ကို သိရမႇာေလ။ ဒါဟာ မျမင္ရတဲ့တန္ဖိုး ( Hidden Value ) လို ့ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန ့လူငယ္ေလးေတြကိုေျပာခ်င္တာက ''ကိုယ့္တန္ဖိုးကို ကိုယ္သိရဲ႕လား'' လုိ ့ေပါ့။ အဲဒါဆိုရင္ ကိုယ့္ရဲ႕ တန္ဖိုး ( Value ) ကိုသိေအာင္ ဘာလုပ္ၾကမလဲလို ့စဥ္းစားေစခ်င္ပါတယ္။

Lucky Fish ေလးရဲ့ဥပမာ

ပစၥည္းတစ္ခုသြားေရာင္းတယ္ဆုိပါစုိ ့။ ဒါ ဘယ္ေလာက္ တန္သလဲလို့ေမးတဲ့အခ်ိန္မႇာ ေျဖလိုက္ႏိုင္ေပမဲ့ ''ငါ ဘယ္ေလာက္ တန္သလဲ'' လို ့ေမးလိုက္တဲ့အခ်ိန္မႇာ ေျဖဖို ့ဟာ ေတာ္ေတာ္ခက္ သြားတယ္ေလ။ သင္တန္းတစ္ခုမႇာ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕အေတြ႕အႀကံဳေလး တစ္ခုကိုေျပာျပမိပါတယ္။ ဒါကဘာလဲဆိုေတာ့ Lucky Fish ေလး အေၾကာင္းပါ။ အဲဒီ Lucky fish နဲ ့ ကြၽန္ေတာ္ႏိႈင္းယႇဥ္လိုက္မိတယ္။ ဒါကဘယ္မႇာလဲဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ဟာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ယုဇန ပလာဇာမႇာရႇိတဲ့ ခ်စ္စရာအလႇေမြးငါးကေလးေတြေရာင္းတဲ့ဆိုင္ရဲ႕ မႇန္ပံုးထဲမႇာကူးခပ္ေနတဲ့ Lucky Fish ကေလးကိုသြားသတိရမိတယ္။ ငါးကေလးဟာ အေကာင္အေတာ္ႀကီးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္လည္း ေစ်း သိခ်င္တာနဲ့ ''ဒါ ဘယ္ေလာက္လဲ'' လို ့ေမးလိုက္မိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆိုင္ရႇင္ကဘာျပန္ေျပာသလဲသိလား။ ''ျမန္မာေငြက်ပ္ သိန္း ေျခာက္ဆယ္'' တဲ့။ အဲဒီအခ်ိန္မႇာပဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္စဥ္းစားမိ လိုက္တယ္။ ဒါဆိုေဟာဗ်ာ... 'ငါေကာ ဒီေလာက္တန္ရဲ႕လား' ၊ 'ငါ့ကိုေရာင္းရင္ ဘယ္ေလာက္ရမလဲ' ၊ 'ငါေကာ ဘယ္ေလာက္တန္ သလဲ'၊ 'ငါ့ကို ဘယ္သူကေကာ ဘယ္ေလာက္နဲ ့၀ယ္မလဲ' စတဲ့ အေတြး ေပါင္းစံုပါပဲ။ 'ငါသာ အဲဒီငါးကေလးေလာက္မတန္ရင္ င့ါကိုလူေတြက ဘယ္ေလာက္တန္ဆိုၿပီး သတ္မႇတ္ၾကမႇာလဲ' လုိ့ ကြၽန္ေတာ့္ကိုယ္ ကြၽန္ေတာ္ ျပန္ေမးမိပါတယ္။ အဲဒါမ်ဳိး စာဖတ္သူေတြေကာ ေတြးမိ ပါရဲ႕လား။ ေတြးၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။

Equivalent လုပ္ၾကည္႕ရေအာင္

လြန္ခဲ့တဲ့သံုးႏႇစ္ေလာက္က သင္တန္းတစ္ခုမႇာေမးခဲ့ဖူးတဲ့ အေတြးပုစၧာေလးတစ္ခုကို သတိရမိတယ္။ ဥပမာေျပာရရင္ မနီလာ ဟာ အလုပ္လုပ္တယ္ဆိုပါစို ့။ အလုပ္လုပ္ရင္ လုပ္အားခရတယ္။ တစ္လကို ျမန္မာေငြက်ပ္ငါးေသာင္းရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မႇာ မနီလာ နဲ့အတူ ေက်ာင္းတက္ၿပီး ဘြဲ႕ရလာတဲ့သူငယ္ခ်င္းမသီတာျမင့္ဆိုသူ တစ္ေယာက္ရႇိတယ္။ မသီတာျမင့္က ဘာအလုပ္မႇမလုပ္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ မိဘေတြကေပးခဲ့တဲ့ေမြးေန ့လက္ေဆာင္ ေငြက်ပ္ႏႇစ္ဆယ့္ငါးသိန္း ရႇိေနတယ္။ အဲဒါကို မသီတာျမင့္က ဘာလုပ္သလဲဆိုေတာ့ အဲဒီ ကာလေပါက္ေစ်းနဲ ့ ႏႇစ္ဆယ့္ငါးသိန္းတန္လက္ကိုင္ဖုန္းတစ္လံုး၀ယ္ လုိက္တယ္။ ေနာက္ၿပီး မနီလာလုပ္ေနတဲ့ကုမၸဏီကို တစ္လက်ပ္ ငါးေသာင္းနဲ ့ ငႇားလုိက္တယ္။ မသီတာျမင့္တစ္ေယာက္ဟာ တစ္လကို ဖုန္းငႇားခ က်ပ္ငါးေသာင္းရသြားၿပီေနာ္။ အဲဒီမႇာႏိႈင္းယႇဥ္ၿပီးစဥ္းစား ရမယ့္အခ်က္ကိုေတြ႕လာတယ္။ လက္ရႇိရေငြကိုမူတည္ၿပီး မနီလာ ဘယ္ေလာက္တန္သလဲလို ့ေမးလိုက္ရင္ က်ပ္ငါးေသာင္းလို ့ေျပာ ၾကတယ္။ မသီတာကေကာလို ့ေမးရင္ ႏႇစ္ဆယ့္ငါးသိန္းတန္တယ္လို့ ေျဖၾကတယ္။ အဲဒါဘာေၾကာင့္လဲ….???

0 comments:

Post a Comment